تلویزیونمون دود شد رفت هوا

هر روز یک مطلب با یک محتوای عالی

تلویزیونمون دود شد رفت هوا

۲۳ بازديد
خب، بذار از اول برات بگم چی شد که تلویزیونمون دود شد رفت هوا. راستش تا قبل از این قضیه، اصلاً فکر نمی‌کردم این چیزا این‌قدر مهم باشه. یه روز عادی بود، نشسته بودیم داشتیم یه فیلم می‌دیدیم. یهو برق رفت. خب، اتفاق خاصی نبود. اینجا زیاد پیش میاد که برق بره، ما هم عادت داریم. اما وقتی برق برگشت، یه صدای عجیب اومد. یه صدای تق! اولش گفتم شاید چیزی از بیرون افتاده باشه. ولی تا برگشتم به سمت تلویزیون، دیدم صفحه سیاه شد و بوی سوختگی پیچید تو خونه.

حالا چرا این‌قدر اعصابم خورده؟ چون یو پی اس داشتیم، ولی خراب شده بود و منم به خودم زحمت ندادم ببرمش تعمیرگاه. داستان اینجوری بود که یو پی اسمون چند وقت پیش یه صدای غیرعادی می‌داد. خب، منم مثل خیلیای دیگه فکر کردم "حالا درست کار می‌کنه، بعداً وقت هست برای تعمیرش." بعداً هم اون‌قدر طولانی شد که دیگه کلاً فراموش کردم. یادمه یه بار خواستم ببرمش تعمیر، ولی با خودم گفتم: "آخه کی حوصله داره؟ تازه، نزدیک‌ترین تعمیرگاه مجاز که مربوط به تعمیرات تخصصی یو پی اس هم هستش خیلی دوره." خلاصه هی به تعویق انداختم تا رسید به اون شب لعنتی.

حالا مشکل از کجا بود؟ برق که قطع و وصل می‌شه، یه شوک به وسایل برقی وارد می‌کنه. یو پی اس دقیقاً برای همین کاره که این شوک‌ها رو بگیره. اما وقتی خراب باشه یا اصلاً نباشه، دیگه تلویزیون بیچاره باید با اون موج عجیب و غریب برق دست و پنجه نرم کنه. چیزی که باعث شد تلویزیون ما دود کنه، همین بود. این موج‌های برق بهش آسیب زدن و ظاهراً چیزی تو مدارش سوخت.

حالا تصور کن من با چه حالی داشتم تلویزیون رو وارسی می‌کردم. شاید یه امید کوچیک داشتم که درست بشه، ولی خب معلوم بود دیگه کار از کار گذشته. یه کم اینترنت رو گشتم که ببینم چی کار می‌شه کرد. همه جا نوشته بودن باید بدی تعمیرکار، ولی احتمالاً هزینه تعمیرش هم خیلی بالاست. بعد که بردمش تعمیرگاه، فهمیدم درست کردنش تقریباً به اندازه خرید یه تلویزیون جدید خرج داره. از اون موقع هر وقت یاد اون صدا و دود می‌افتم، یه حس بدی می‌گیرم.

این وسط چندتا درس مهم گرفتم که بد نیست برات بگم. اول از همه، یو پی اس یا استابلایزر چیز الکی نیست که بشه بهش بی‌توجهی کرد. اگه یه وسیله داری که از وسایلت محافظت می‌کنه، باید همیشه چکش کنی که درست کار می‌کنه یا نه. اگه خراب شد، سریع ببریش تعمیر. حالا شاید تو بگی تعمیرگاه مجاز کجا پیدا کنم یا کی وقت این کارا رو داره؟ ولی باور کن، همون وقت و هزینه‌ای که برای تعمیر می‌ذاری، جلوی یه خرج خیلی بزرگ‌تر رو می‌گیره. مثل من نشی که بگی حالا بعداً!

دوم اینکه اگه می‌خوای وسیله برقی بخری، از اول به این فکر کن که مراقبت و نگهداریش چقدر برات مهمه. ما معمولاً وقت خرید به این چیزا فکر نمی‌کنیم. فقط قیمت و ظاهر برامون مهمه. اما وقتی چیزی می‌سوزه یا خراب می‌شه، تازه می‌فهمیم که باید زودتر حواسمون بهش می‌بود. مخصوصاً تو این شرایط که قیمت همه‌چیز سر به فلک کشیده.

یه نکته دیگه هم هست. بعضی وقتا که برق می‌ره و میاد، خود اداره برق مقصره. اونا هم باید یه فکری به حال این وضعیت بکنن. ولی تا وقتی که مشکل از ریشه حل بشه، ما باید خودمون مراقب باشیم. مثلاً یه استابلایزر می‌تونه خیلی کمک کنه. قیمتش شاید زیاد باشه، ولی از خرج‌های بعدی بهتره.

حالا که این ماجرا رو برات تعریف کردم، تو هم حواست باشه. اگه یو پی اس یا محافظ برقت مشکلی داره، همون لحظه درستش کن. یا اگه نداری، حتماً یه دونه خوب بگیر. به قول معروف، پیشگیری بهتر از درمانه. بعدش هم همیشه وسایلتو وقتی برق می‌ره، از برق بکش. چون وقتی دوباره وصل می‌شه، اون موج اولیه ممکنه خیلی قوی باشه و آسیب بزنه.

ما هم الان بعد از این داستان، یه تلویزیون جدید خریدیم. ولی هر بار که بهش نگاه می‌کنم، یاد اون تلویزیون قبلی می‌افتم که با بی‌توجهی خودم نابود شد. کاش از اول حواسم بود. حالا تو دیگه از تجربه من درس بگیر. امیدوارم هیچ‌وقت این بلا سر وسایلت نیاد.
https://serviceir.com/%D8%AA%D8%B9%D9%85%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%AA-ups/



تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بلاگ 9 ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.